Když se z vánočního přání stal marketingový tah století

Zatímco první vánoční přání vzniklo z potřeby ušetřit čas, jeho komerční potenciál objevili marketéři překvapivě pozdě. Jak se z osobního gesta stala miliardová marketingová příležitost?

IMG 0832 1011

První komerční průkopníci

Firma Huntley & Palmers, výrobce luxusních sušenek, v roce 1868 přišla s převratnou myšlenkou. Na vánoční přání umístila ilustraci své továrny a produktů. Náklady? 100 liber. Návratnost? Nárůst prodejů o 30 % během následující sezóny.

Revoluce jménem Coca-Cola

Nejúspěšnější vánoční marketingová kampaň vznikla v roce 1931. Haddon Sundblom vytvořil pro Coca-Colu Santa Clause v červeném kabátě – ikonický obraz, který definoval podobu Vánoc na dalších 90 let. Původní vánoční přání se dnes prodávají za tisíce dolarů.

Hallmark efekt

  • 1910: Joyce Hall začínal se dvěma krabicemi pohlednic
  • 1915: Vynález stojanu na přání – revoluce v retailu
  • 1928: První celonárodní vánoční kampaň
  • Současnost: 50% podíl na trhu s přáními

Přelomové kampaně

  1. American Greetings (1906)
  • První masová customizace
  • Prodej: 3000 designů ročně
  • Hodnota: Z počáteční investice 150 dolarů na dnešních 530 milionů
  1. Woolworth’s (1878)
  • První řetězec nabízející penny přání
  • Roční obrat z přání: 25 milionů dolarů (1900)

Moderní éra

  • Personalizované firemní přání: trh 2,5 miliardy dolarů
  • Digitální přání: růst 300 % ročně
  • Luxusní segment: průměrná cena 50 dolarů

Budoucnost marketingu skrze přání

Experti předpovídají návrat k fyzickým přáním jako prémiové formě firemní komunikace. V době digitálního zahlcení představuje papírové přání luxusní pozornost.

Vytvořte si vlastní marketingový příběh s našimi personalizovanými vánočními přáními pro firmy.