No products in the cart.
Vánoční přání a historie: Od penny k tradici, která přetrvává staletí
Každý rok posíláme vánoční přání, ale málokdo ví, že za touto tradicí stojí vytížený ředitel muzea, který hledal způsob, jak ušetřit čas při vánočním gratulování.
První vánoční přání na světě
První komerční vánoční přání vzniklo v roce 1843 v Londýně. Jeho tvůrce Sir Henry Cole, ředitel Victoria and Albert Museum, zaplatil za návrh ilustrátorovi Johnu Calcottu Horsleymu jeden penny. V přepočtu na dnešní hodnotu by jedno přání stálo přibližně 1 libru (asi 30 Kč). Cole nechal vytisknout 1000 kusů přání zobrazujících rodinu při vánoční večeři a rozdávání almužny chudým. Z původní tisícovky se do dnešních dnů dochovalo jen několik originálů, které se na aukcích prodávají za desetitisíce liber.
Proč PF?
PF, zkratka francouzského „Pour Féliciter“ (Pro štěstí) nebo „Pour féliciter la nouvelle année“ (Pro štěstí v novém roce), se stala především v českém prostředí unikátním fenoménem. Zatímco ve světě se tento francouzský termín téměř nepoužívá, u nás se stal synonymem pro novoroční přání.
Rozšíření tradice
Rozvoj poštovních služeb a nové tiskařské technologie v 19. století umožnily masové rozšíření vánočních přání. V roce 1875 byla cena pohlednice v Británii snížena na půlpenny, což způsobilo explozi v posílání přání – jen v roce 1879 bylo doručeno 11,5 milionu pohlednic.
České vánoční přání
První české vánoční pohlednice se objevily v 80. letech 19. století. Často zobrazovaly typické zimní motivy, betlémy nebo postavy z českých vánočních tradic. Zajímavostí je, že během první republiky se na přáních často objevovaly i reklamní motivy.
Současné trendy
- Ekologická přání z recyklovaných materiálů
- Luxusní ruční výroba s přírodními motivy
- Firemní PF s moderním designem
Proč zůstat u papírových přání? Navzdory digitalizaci má fyzické přání stále své kouzlo:
- Lze jej vystavit jako dekoraci
- Uchovat jako vzpomínku
- Využít pro osobnější komunikaci
- Vnímat více smysly (papír, vůně, textura)
Vyberte si svou tradici
I v době elektronické komunikace zůstávají papírová vánoční a PF přání symbolem osobního přístupu a úcty k tradici. Ať už volíte klasický design nebo moderní pojetí, posíláte více než jen přání – předáváte kousek historie a osobní pozornosti.
Vyberte si z naší kolekce tradičních i moderních vánočních a PF přání. Potěšte své blízké osobním přáním a buďte součástí více než 175leté tradice.